Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


C - a csodavitamin

2009.02.03
A C-Vitamin nagyobb mennyiségben paprikában megtalálható, nem a kék-piros márkajelzésű hipermarketi paprikáról van szó. Abban nem sok a C vitamin. Előállításra alkalmas volt a szegedi paprika, 10 liter présnedvből; 6,5 gramm C Vitamin volt kinyerhető számára. Mivel skorbut - azaz, súlyos C Vitamin hiányállapot- kezelésre alkalmas az anyag, ezért Szent-Györgyi Albert javaslatára aszkorbinsav nevet kapta.
Az ember és a tengerimalac számára nélkülözhetetlen a C Vitamin, a nap legnagyobb részében szükséges a C Vitamin szervezetünknek. Ma már ezt a tényt senki sem vitatja. A C vitamint a lentebbi felsorolásban található szervek tárolják: - máj,- mellékvese, - csecsemőmirigy - agyalapi mirigy.

Szent-Györgyi Albert felfedezte, hogy a C vitaminnal gyógyítani lehet. A mai gyógyszer patikákban beszerezhető néhány gramm aszkorbinsav bár Szent-Györgyi Albert szerint a C vitamint kilós kiszerelésekben kellene árulni. Míg ezt el nem érjük, lássuk, mit tehetünk. 

A C vitamin főleg érett, friss gyümölcsökben és szintén friss, érett zöld növényekben található, főzéskor 60 C fok fölé melegítve és lúgok hatására lebomlik. A téli időszakban C vitamin szegény a táplálkozásunk, az átmeneti - tavaszi- hónapokban szintén kevés a táplálékaink aszkorbinsav tartalma, ezért csökken ilyenkor a szervezet ellenálló képessége. Ilyenkor, ha tehetjük a szezonális zöldségeket és gyümölcsöket vásároljuk. Ne a zöld banántól várjunk csodát. Mindemellett javasolt egész évben C vitamin kiegészítőt is szedni. C Vitamin hiánybetegség lehetséges tünetei: étvágytalanság, zúzódások, fáradság, gyomor, bélbántalmak, hajhullás, orrvérzések, lassan gyógyuló sebek és törések.
Forrásai: zöld és leveles főzelékfélék, citrusfélék gyümölcsei, a bogyós termések, paradicsom, paprika, kelvirág, édes burgonya.
A hiánybetegség megelőzésére elegendő napi 100-500 mg C-vitamin bevitele, ezen mennyiség szükségessége, egyenesen arányosan növekszik testünk igénybevételével.
Cigi, alkohol, kemény fizikai munka, sportolás, napi stressz, mind-mind növeli a szükséges c vitamin mennyiségét. Betegségek esetén vagy C vitamin hiánybetegség kialakulása esetén szükséges napi 1000 mg vagy e fölötti C-vitamin dózis, bármilyen is legyen az életmódunk.
A hiánybetegség kialakulására rásegíthetünk: a dohányzással, alkohol fogyasztással, hiányos táplálkozással, stresszes életmóddal.

Gondolkodásmódunkban is sok minden rejlik.  Arra gondolok, ha kevesebbet dohányzunk -ha erőt veszünk magunkon- ha kevesebb alkoholt iszunk, ha kevesebb az immunrendszerünket gyengítő hatás, ha többet és értékesebb mozgást végzünk, akkor természetesen nem kell mega dózisokkal pótolni a C vitamint. Tény, ha kevesebb a gyengítő hatás, többet és rendszeresen mozgunk, hatékonyabban szívódnak fel a vitaminok. Továbbá az is tény, hogy a c vitamin gyök megkötő is egyben, ha nem is gyengítjük a nap minden órájában szorgalmasan az immunrendszerünket, még akkor is érdemes több c vitamint bevinni, hiszen a szabadgyököket képes lekötni. A mai iparosodott világban “természetesen” élni igencsak nehéz. Lehet divat, lehet megközelíteni ezt az életvitelt, de egy nagyvárosban ez igencsak nehéz és kevés a lehetőség.

Az aszkorbinsav vagy C-vitamin, egy vízben oldódó vitamin - tehát nagyon fontos folyamatosan szükség van rá- immunrendszerre kedvező hatással van, erősíti azt, nagyban növeli a szervezet ellenálló képességét a fertőző, a megfázásos betegségekkel szemben. Több enzimet aktivál a szervezetben, aminek fontos szerepe van a sejtlégzésben. Gyorsítja a sebgyógyulást és a kötőszövet regenerációját, részt vesz a csont-, és a porcképzésben. Ezért ha csonttörésünk vagy sebünk lassan vagy egyáltalán nem gyógyul érdemes C vitamin kiegészítőket szedni. Továbbá védelmet nyújt a stressz ellen - c vitamin hiány esetén ez vehető észre leghamarabb- segíti a vas felszívódását, a folsavval és a B12 vitaminnal együtt segíti a vörösvértestek képződését. A B1 vitamin, C vitaminnal azaz aszkorbinsavval segít a stressz ellen védekezni. Már e kettő vitamin jelenléte is jótékonyan hat az agyra. A C vitamin hatására a vénákban ritkábban keletkeznek vérrögök, így csökken a szívroham és az embólia veszélye. Többek között a fehérvérsejtek működéséhez is nélkülözhetetlen.  A C vitamin képes semlegesíteni a szabad gyököket, tehát antioxidáns hatása is van. Daganatos betegségek esetén a C vitaminnak is megnő a szükséges adagja.

Ilyen esetekben több gramm dózisokat kell fogyasztani. Továbbá fokozza és helyreállítja a fizikai teljesítőképességet. Fizikai megterhelés esetén a szervezet C-vitamin igénye növekszik, ezért növelni kell az adagot és folyamatos pótlásra van szükség. Szintén ez vonatkozik a várandósság időszakára. A C vitamin -nal való kutatások igazolták a természetes fájdalomcsillapító hatását nagy mennyiség szedése esetén.

C vitaminból igényli a szervezetünk a legnagyobb mennyiséget. Az, hogy nagyobb mennyiséggel (napi több gramm) sem lehet túladagolni, az tény. Továbbá az is tény, hogy az egyéni tűrőképességnek is nagy szerepe van. Személyes tűrőképességem valahol 4500-5000 mg között van. Ezen mennyiséget egy vírusos fertőzéskor vittem be, aminek következtében kettő nap alatt teljesen rendbe jöttem. A környezetemben élők közel egy hétig hordták magukban.

Szintén tény: maga a tisztességes életkort megélő Szent-Györgyi Albert is csak 1000 mg C vitamin körüli napi adagokat szedett élete végéig. Hitler tudósai kísérletezték ki, a napi 60 mg-os C vitamin mennyiséget. Az annyi amennyi éppen elegendő ahhoz, hogy a skorbut jelei még ne mutatkozzanak -fog hullás stb- igazából ennek a mennyiségnek a több tízszeresének az elfogyasztása hoz a szervezetnek hasznot.


Szent-Györgyi Albert többek között foglalkozott: daganatos betegségekkel, húsz éven keresztül foglalkozott a sejtszintű szabályozás jelenségeivel. Szent-Györgyi Albert 93. életévének végéig, rendszeresen fogyasztott a C vitaminból. Napi rendszerességgel olykor több ezer gramm C vitamint is elfogyasztott.

A C-vitamin igen érzékeny, könnyen elillan például hőkezelés hatására, ezért célszerű inkább nyersen fogyasztani a vitaminok gazdag tárházát: a zöldségeket, gyümölcsöket. Vannak olyan konyhatechnikai eljárások, amelyek kíméletesek a vitaminokhoz, ilyenek a gőzben vagy kevés folyadékban történő párolás, a rövid ideig történő főzés. A főzővizet ne öntsük ki, a vitaminok jelentős része kerül ide.

A savanyú és édes közeg jól megőrzi az ételek C-vitamin tartalmát, télen az egyik legjobb forrás a savanyú káposzta, vagy a hidegen, főzés nélkül, édes lében eltett gyümölcs.Természetesen a frissen szedett zöldségeknek, gyümölcsöknek a legmagasabb a C-vitamin tartalma, ami úgy őrizhető meg leginkább, ha a betakarítás után gyorsan mélyhűtjük. A fémedények közül a réz, a vas és az alumínium az, amely nem kedvez az étel C-vitamin tartalmának, ezért kerüljük az ezekben való ételtárolást.

Sokoldalú vitamin - Antioxidáns tulajdonsága révén véd a szív- és daganatos megbetegedések ellen, ezért különösen ajánljuk dohányzók figyelmébe.

- Hatására a vénákban ritkábban keletkeznek vérrögök, így csökken a szívroham és az embólia veszélye.

- Növeli az ellenálló képességet, így a szervezet könnyebben küzdi le a betegségeket, fertőzéseket.

- Nélkülözhetetlen a fogak, a fogíny és a csontok egészsége szempontjából. A C-vitamin segíti a kalcium felszívódását, mely a fogak és a csontok épségéért felelős.

- Közreműködik számos olyan folyamatban, amellyel az ásványi anyagok és más tápanyagok bejutnak a sejtekbe.

- Allergiaellenes hatású, mert csökkenti a vér hisztaminkoncentrációját.

- Megakadályozza a fáradtságot, növeli életkedvünket.

- Enyhíti a nátha súlyosságát és rövidíti időtartamát.

- Erősíti az izomszövetet.

Legfőbb forrásai: általában a zöld növények, petrezselyem, brokkoli, zöldpaprika, csipkebogyó, feketeribizli, kelbimbó, káposztafélék, karalábé, karfiol, málna, eper, citrom, narancs, kivi. A növényeken kívül jelentős C-vitamin tartalma van még a májnak is.